باینری چیست؟

تاریخ انتشار پست : 30 دی 1400
دسته بندی : علوم رایانه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز در این پست می خواهیم راجع به زبان کامپیوتر ها یا همان زبان باینری صحبت کنیم اگر براتون جالبه که بدونید داده ها چطور توی کامپیوترتون ذخیره یا نمایش داده می شن با ما همراه باشید

زبان رایانه ها ، زبان باینری یا همان صفر و یک است. کوچکترین واحد داده در رایانه بیت نام دارد که می تواند مقدار 0 یا 1 را در خود جای دهد.یعنی هر بیت می تواند 2 حالت متفاوت داشته باشد. از تجمع 8 بیت ، یک بایت تشکیل می شود و مابقی واحد های داده اعم از کیلوبایت ، مگابایت ، گیگابایت و ... از تجمع تعدادی از بیت ها تشکیل می شود. به نسبت تعداد بیت های استفاده شده در واحد های بزرگتر،حالت های قابل اجرا تغییر می کند و هرچه تعداد بیت ها بیشتر باشد،حالت های بیشتری برای اجرا وجود دارد. این حالت ها در واقع همان دستورات زبان باینری هستند.در زبان باینری فقط دو عدد 0 و 1 وجود دارد . یعنی فقط حالت روشن یا خاموش وجود دارد و این امر باعث افزایش سرعت پردازش در رایانه ها می شود. اما اگر قرار بود از اعداد بر مبنای 10 ( یعنی اعداد 0 تا 9 ) استفاده کنیم ،حالت ها افزایش پیدا می کرد و پردازش اطلاعات سخت تر می شد و مسلما سرعت کاهش پیدا می کرد.پردازش دودویی برای رایانه ها راحت تر است ،همچنین فضای کمتری را نیز اشغال می کند

اگر بخواهیم برای یک فایل متنی تبدیل به زبان باینری کنیم باید یک واحد برای انها در نظر بگیریم واحدهای ما از بزرگ به کوچک شامل: پاراگراف، جمله، کلمه و حروف الفبا هستند. در سیستم کامپیوتری برای ساده‌سازی و امکان انجام عملیات توسط ماشین، همیشه از کوچکترین واحد برای تبدیل به بزرگترین واحد استفاده می‌شود. در سیستم کامپیوتر برای دریافت، ذخیره‌سازی و نمایش اطلاعات متنی از کدگذاری حروف استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که حروف نیز تبدیل به اعداد می‌شوند هر کدام از حروف الفبا دارای یک کد خاص هستند که از کنار هم قرار دادن آنها می تونیم کلمات،جملات و در نهایت پاراگراف ها رو ایجاد کنیم.

نحوه نمایش رنگ ها در باینری

همانطور که رنگ ها در دنیای واقعی از ترکیب سه رنگ اصلی قرمز،سبز،آبی تشکیل شده است در رایانه ها هم رنگ ها به همین صورت ایجاد می شوند.تمامی صفحه نمایش ها یا مانیتور ها از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده اند، این پیکسل ها با پیکسل تصاویر متفاوت است.به پیکسل های مانیتور، پیکسل های سخت افزاری و به پیکسل تصاویر،پیکسل های نرم افزاری می گویند.هرچه میزان پیکسل های مانیتور بیشتر باشد وضوح تصویر نیز بالاتر است. هر پیکسل در مانیتور از سه رنگ قرمز،سبز،آبی تشکیل شده که با تغییر غلظت هرکدام از این سه رنگ، یک رنگ جدید ایجاد می شود در سیستم های کامپیوتری،مانیتور ها و صفحه نمایش ها هر تصویر یا ویدئو حدودا شامل 16 میلیون رنگ است.یکی از روش های کد گذاری رنگ RGB نام دارد که سه مقدار برای رنگ های قرمز،سبز و آبی دریافت می کند. هر کدام از این سه رنگ می توانند مقداری بین 0 تا 255 را داشته باشند. با تغییر بازه ی عددی رنگ ها نیز تغییر می کنند.

نحوه نمایش تصویر و ویدئو در باینری

تصاویر در رایانه از قسمت های کوچکی به نام پیکسل تشکیل شده اند . تصور کنید یک پازل دارید که هر قطعه تنها یک رنگ دارد از کنارهم قرار دادن قطعات مختلف پازل تصویر کاملی تشکیل می شود. در واقع از ذخیره شدن کد رنگ های هر پیکسل و کنار هم قرار دادن آنها می توان تصویر را ذخیره یا نمایش داد.

چرا رایانه ها از زبان باینری استفاده می کنند؟

دلیل اصلی این است که هر عدد در رایانه به صورت یک سیگنال الکتریکی است. در گذشته اندازه گیری این سیگنال ها بسیار دشوار بود. راه ساده برای اندازه گیری سیگنال ها این است که تنها دو حالت امکان داشته باشد،یعنی روشن یا خاموش.تصور کنید دو حالت دیگر مثلا کمی روشن یا کمی خاموش هم جز حالات سیگنال ها بود !! چطور می توانستیم از سیگنال ها برای محاسبات یا ذخیره یا پردازش استفاده کنیم. مسلما کار بسیار دشوار بود.اما این امر به این معنی نیست که امکان ساخت چنین رایانه هایی وجود ندارد.اما به دلیل سازگاری دنیای امروز با این سیستم عددی در رایانه ها ، هماهنگی مجدد تکنولوژی ها با روشی غیر از باینری بسیار زمان بر خواهد بود. فرض کنید میلیون ها میلیون رایانه باید با سیستم عامل ، نرم افزار ها و برنامه های جدید هماهنگ شوند که کاری بسیار زمان بر و دشوار است. اما این امر به معنی غیر قابل انجام بودن نیست

ممنونم از زمانی که در اختیار ما قرار دادید اگر این ویدئو براتون مفید بود حتما اون رو با دوستانتون هم به اشتراک بزارید خسته نباشید و خدا نگه دار

نظرات :

جهت ثبت نظر باید ابتدا وارد سایت شوید