بازی سازی چیست؟

تاریخ انتشار پست : 20 فروردین 1401
دسته بندی : علوم رایانه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

سلام دوستان عزيز وقتتون بخير،در اين پست مي خواهيم روند ساخت بازي هاي موبايلي، کنسولي يا کامپيوتري رو بررسي کنيم اگر گيمر هستيد يا علاقه داريد وارد حوزه بازي سازي بشيد حتما تا آخر اين پست با ما همراه باشيد

اول از همه بايد بدونيد که بازي سازي چيست و به چه کسي بازي ساز گفته ميشود؟

بازي سازي در واقع يک هنر است که يک روال مشخص که شامل ايده پردازي يا مفهوم بازي،طراحي کاراکتر ها و صحنه ي بازي،ساخت و توسعه و همينطور تست و انتشار يک بازي را طي مي کند.به اشخاصي که اين مراحل و روند را طي مي کنند بازي ساز گفته ميشود.حالا يک بازي ساز مي تواند يک برنامه نويس باشد،يک طراح صدا يا طراح کاراکتر باشد يا حتي نويسنده يا کارگردان بازي باشد.

شخصي که قصد شروع ساخت يک بازي را دارد بايد اول از همه هدف بازي که قصد ساخت آن را دارد مشخص کند و راجع به مکانيک کلي بازي و پاداش هايي که طي بازي به گيمر داده مي شود،تعاملات بين بازيکنان بازي و همين طور طراحي مراحل مختلف بازي فکر و برنامه ريزي کند.

بازي سازي را هم مي شود به صورت تيمي کار کرد و هم به صورت انفرادي.مثلا به افرادي که به تنهايي يک بازي را طراحي و ايجاد مي کنند و منتشر مي کنند يعني همه ي روند کار را يک نفر انجام ميدهد بازي ساز مستقل گفته ميشود البته اين مورد را هم مد نظر داشته باشيد که در اين صورت اين شخص بايد به تمامي مراحل کار تسلط کامل داشته باشد و دانش خوبي در اين زمينه داشته باشد.همين طور به گروه هاي کوچکي که کار بازي سازي انجام مي دهند و وابسته با نهاد يا سازمان خاصي نيستند هم گروه هاي مستقل بازي سازي گفته ميشود.

خوب حالا که با مفاهيم کلي آشنا شديد ببينيم مراحل ساخت يک بازي به چه صورتي است.

شروع ساخت يک بازي چند مرحله اصلي دارد مشخص کردن هدف،مشخص کردن بودجه و سرمايه و همين طور مدت زمان ساخت بازي،تشکيل تيم،مستند سازي،انتخاب موتور بازي سازي،تست و انتشار بازي

اولين مرحله براي ساخت بازي مشخص کردن هدف است . يک بازي ممکن است با هدف آموزش،سرگرمي، يا صرفا جنبه مالي ساخته شود. نياز بازار روز هم تاثير بسيار زيادي بر روي انتخاب هدف خواهد داشت

مورد دوم مشخص کردن بودجه و سرمايه بازي و همين طور مدت زمان ساخت بازي است فرض کنيد براي ساخت يک بازي به حدود سه ماه زمان نياز داشته باشيد ،بودجه اي که براي ساخت بازي در نظر گرقته شده بايد جوابگوي هزينه هاي جاري مثل آب،برق،حقوق اعضاي تيم و خيلي موارد ديگه باشه و حتما بايد بر اساس بودجه اي که داريد تعداد اعضا رو تعيين کنيد در غير اينصورت ساخت بازي بازده دلخواه رو نخواهد داشت و از نظر مالي با شکست مواجه مي شويد.

سومين مورد تشکيل تيم است شما بر اساس گستردگي بازي مي تونيد اعضاي تيم رو مشخص کنيد براي شروع کار اگر نخواهيد به صورت مستقل کار کنيد يعني تمام کارها رو به تنهايي انجام بدهيد حدقل به يک برنامه نويس،يک طراح هنري که کار هاي گرافيکي و طراحي هاي چهره و صحنه را انجام بدهد و همينطور يک طراح بازي نياز داريد هر چقدر گستردگي کار بيشتر باشد تعداد اعضا هم افزايش پيدا مي کند براي مثال در يک بازي گسترده ممکنه 4 يا 5 نفر طراح هنري حضور داشته باشند. هرچقدر تيم بزرگتر باشد نقش ها هم بيشتر مي شود. در يک تيم بزرگ ممکن است يک شخص وظيفه نويسندگي به عهده داشته باشد طراح گرافيک که کارهاي طراحي و هنري رو انجام خواهد داد، يک يا چند نفر مسئول توسعه خواهند بود که در واقع همان برنامه نويسان هستند.طراح بازي که روند هر مرحله و چالش هاي بازي رو طراحي مي کندطراح صدا که کار صدا گذاري و انتخاب صداي مناسب براي کاراکترها را به عهده دارد،مدير پروژه که رابط و هماهنگ کننده بخش هاي مختلف با هم ديگر است ،و در نهايت تست کننده بازي که وظيفه عيب يابي و رفع باگ هاي بازي را به عهده دارد و همين طور ناشر بازي و بازارياب

مورد چهارم مستند سازي است منظور از مستند سازي چيست؟ تا زماني که جنبه هاي مختلف يک بازي به خوبي بررسي و مستند نشود نمي توان به تخمين درستي از خروجي بازي رسيد پس براي اينکه بهتر بتوانيم به نتيجه و هدف بازي دسترسي پيدا کنيم بهتر است قبل از شروع کار تمامي ايده ها،نقش کاراکتر هاي بازي،مراحل بازي،اهداف و چالش هاي بازي و حتي نقش هريک از اعضاي تيم مشخص شود که در طول کار دچار بي برنامگي و تداخل نشويد همين طور ممکن است ايده هايي در ابتداي کار به نظر غير قابل اجرا باشد اما در طول کار به اين نتيجه برسيد که قابليت و ارزش اعمال ايده وجود دارد و اگر ايده مستند نشده باشد از قلم خواهد افتاد

مورد بعدي انتخاب موتور بازي سازي است اين مرحله مربوط به برنامه نويسي بازي است موتور هاي بازي سازي کمک مي کنند که براي ساخت بازي کد نويسي کمتري انجام بشه و مواردي که براي ساخت بازي نياز هست رو به صورت اماده در خود دارند موتورهايي مثل يونيتي ،آنريل،گيم ميکر و کانستراکت از جمله موتور هاي بازي سازي معروف هستند که البته تفاوت هايي هم با هم دارند. موتورهاي کانستراکت و گيم ميکر نياز به کد نويسي خيلي کمي خواهند داشت و براي شخصي که بخواهد با حداقل کد نويسي کار کند مناسب است اما در مقابل امکان ايجاد کاراکتر و المان هاي دلخواه در اين موتور ها محدود است و دست برنامه نويس بسته است. موتورهاي يونيتي و آنريل محيط بازتري از اين لحاظ دارند در ايران بيشترين استفاده از موتور يونيتي است و موتور آنريل هم در حال پيشرفت است.

مرحله اخر هم تست و بازاريابي است اگرچه در طول طراحي و ساخت بازي معمولا تست مراحل هم انجام ميشه اما يک تست نهايي در پايان کار انجام ميشود و خروجي بازي روي پلتفرم هاي مختلف تست ميشه که اگر مشکلي در اجرا يا مراحل بازي بود رفع بشه همين طور وظيفه بازارياب هم انتشار بازي بعد از رفع باگ ها است که وظايف مربوط به خودش را دارد بازارياب يا همان ناشر مشخص مي کنه که بازي در چه مارکت ها يا شبکه هايي منتشر بشود و وظيفه ثبت و تاييد بازي به عهده ي ناشر خواهد بود.

خوب دراين پست سعي کرديم به طور خيلي خلاصه راجع به ساخت بازي صحبت کنيم البته تمامي بخش ها توضيحات خيلي بيشتر و گسترده تري دارند که سعي کرديم به صورت چکيده مطالب رو بيان کنيم اميدوارم که اين پست براتون مفيد بوده باشه خوشحال ميشيم اگه اين ويدئو رو با دوستانتون هم به اشتراک بگذارين ممنونم از وقتي که در اختيار ما قرار داديد خسته نباشيد و خدانگه دارتون باشه.

نظرات :

جهت ثبت نظر باید ابتدا وارد سایت شوید